Προεξάρχοντος του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου τελέστηκε για τρίτη συνεχή χρονιά, στο ιστορικό μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, στην Τραπεζούντα του Πόντου, πανηγυρική θεία λειτουργία.
Αγνοώντας το ψιλόβροχο, πλήθος πιστών, από την Ελλάδα και απ΄όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων ο γενικός πρόξενος της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη, Νικόλαος Ματθιουδάκης και η σύζυγος του, κ.Βαρβαρίγου, πρόξενος στην Αδριανούπολη, συνέρρευσε και εφέτος στην ιστορική μονή μετά την επίσημη άδεια των τουρκικών αρχών να τελεστεί η ορθόδοξη θεία λειτουργία.
«Περάσαμε “τη Παναϊας το ποτάμ” και ανεβήκαμε διά τρίτην φοράν εφέτος εις τις κορυφογραμμές της ορεινής και δασώδους Ματσούκας, εις το επιβλητικό και υποβλητικό φυσικό περιβάλλον του Όρους Μελά, εδώ “ψηλά σα επουράνια” ταπεινοί προσκυνηταί του σιωπηλού Θεομητορικού τούτου Σεμνείου», είπε μεταξύ άλλων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης.
Μαζί του συλλειτούργησαν εφέτος ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, Άνθιμος και ο μητροπολίτης Πέτρος από την Εκκλησία της Γεωργίας, ενώ παρευρέθηκε πολυμελές κλιμάκιο της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος. Ευχή όλων να αποδοθούν στους χριστιανούς και οι άλλες δύο ιστορικές μονές της Τραπεζούντας, ο Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτας στην Γαλίανα και ο Άγιος Ιωάννης Βαζελώνας στην Άνω Ματσούκα. «Ήρθαμε ειρηνικοί και φιλικοί προς τους πάντες , σκιρτώντας από συγκίνηση και χαρά» ανέφερε στο μήνυμά του, μετά το πέρας της λειτουργίας, ο κ.Βαρθολομαίος ευχαριστώντας τις Τουρκικές αρχές για τη σχετική άδεια που αποτελεί, όπως είπε, «αναγνώριση του δικαιώματος της ελευθερίας της χριστιανικής θρησκείας.
«Εύχομαι ο Θεός να βοηθήσει την Ελλάδα να ξεπεράσει τις δύσκολες στιγμές που ζει και να αξιωθούν όλοι οι πιστοί να έρθουν κάποια στιγμή στο ιστορικό αυτό μοναστήρι» τόνισε χαρακτηριστικά ο Οικουμενικός Πατριάρχης.
Για την ιστορία να αναφέρουμε, ότι την εικόνα της Παναγίας Σουμελά αγιογράφησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς. Μετά τον θάνατό του τη μετέφερε στην Αθήνα ο μαθητής του Ανανίας και τοποθετήθηκε σε ναό της Θεοτόκου. Έτσι αρχικά ονομάστηκε ως Παναγία η Αθηνιώτισσα. Σύμφωνα με την παράδοση, στο τέλος του 4ου αιώνα (380-386 μΧ), η Παναγία η Αθηνιώτισσα εμφανίστηκε ως όραμα στους μοναχούς Σωφρόνιο και Βαρνάβα, στη Αθήνα, και τους κάλεσε στην εκκλησία. Εκεί είδαν την εικόνα να σηκώνεται από το προσκυνητάρι, να βγαίνει από το παράθυρο και να πετάει προς τα ουράνια. Συγχρόνως, άκουσαν την Θεοτόκο να λέει: «Πηγαίνω στην Ανατολή. Προπορεύομαι στο όρος Μελά. Ακολουθήστε με…». Οι μοναχοί την ακολούθησαν και στο όρος Μελά, στον Πόντο, όπου στάθηκε, κτίστηκε μεγάλος Ναός και Μονή. Έτσι η εικόνα πήρε την ονομασία Σουμελά από τη φράση «στου Μελά».
Το 1922, μετά την Μικρασιατική καταστροφή, μοναχοί έθαψαν την εικόνα, μαζί με άλλα κειμήλια. Με την ανταλλαγή, τα ιερά κειμήλια παραχωρήθηκαν και το 1931 τα ξέθαψε και τα έφερε στην Ελλάδα, ο Αμβρόσιος ο Σουμελιώτης. Η εικόνα επανήλθε στην Αθήνα και παρέμεινε στο Μουσείο έως το 1951. Τότε, το Σωματείο «Παναγία Σουμελά» Θεσσαλονίκης πρότεινε το κτίσιμο ναού στις πλαγιές του Βερμίου, στην Καστανιά Βέροιας.
Έκκληση του Oικουμενικού Πατριαρχείου για να σταματήσουν οι συγκρούσεις στη Συρία
Έκκληση προς όλους τους πρωταγωνιστές «για να σιγήσουν τα όπλα» στη Συρία, απευθύνει το Οικουμενικό Πατριαρχείο με ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες στο Φανάρι.
Αναλυτικότερα, η ανακοίνωση αναφέρει: «Τό Οικουμενικό Πατριαρχείο ανησυχεί ἐπίσης πολύ δια το μέλλον τοῦ λαοῦ τῆς Συρίας και το μέλλον τοῦ Χριστιανισμού εἰς την χώραν αὐτήν» και επαναλαμβάνει ότι « η θρησκεία δέν δύναται και δέν πρέπει να χρησιμεύσει ὡς έρεισμα τοῦ πολέμου και τῆς συγκρούσεως, με την χρήσιν ὡς μοχλού τοῦ φονταμενταλισμού και τοῦ φανατισμού δι’ αμιγώς πολιτικούς σκοπούς.
»Ἡ λύσις όλων αυτών τῶν συγκρούσεων περνά πρωτίστως ἀπό τον διάλογο.
«Οἱ θρησκευτικοί ηγείται τοῦ κόσμου έχουν τήν ηθική ὑποχρέωσιν νά αντισταθούν εἰς τον πόλεμον και νά προαγάγουν τήν ειρήνη ὡς ουσιαστική αναγκαιότητα.
»Ὁ διάλογος αποτελεί το μοναδικό σημείον ἐλπίδος, τό οποίον δύναται νά μᾶς οδηγήσει εἰς την ἀνέρευσιν τῆς εἰρήνης».
Σημειώνεται ακόμα ότι «ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος και τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχείον ἐκφράζουν τήν αλληλεγγύη καί τήν συμπάθειά των προς άλας τάς κοινότητας, αἱ όποιοι πλήττονται ἀπό τάς βιαιότητας».
«Τό έγκλημα, τό όποιον διαπράττεται ἐν ὀνόματι τῆς θρησκείας, αποτελεί έγκλημα κατά τῆς θρησκείας» επαναλαμβάνει η ανακοίνωση και απευθύνει «θερμήν ἔκκλησιν πρός ὅλας τάς Ὀρθοδόξους αυτοκέφαλους Ἐκκλησίας, προς ὅλας τάς Χριστιανικάς Ἐκκλησίας και Κοινότητας, ὡς καί πρός τούς Διεθνείς Ὀργανισμούς, τά Κράτη καί κάθε άνθρωπο καλής θελήσεως, νά συμβάλουν εἰς την επικράτηση τῆς εἰρήνης ἐπί τοῦ πολέμου και τοῦ μίσους».
Το οικουμενικό πατριαρχείο εκφράζει την ανησυχία του για τη σημερινή βία, τονίζοντας:
«Ἀπό τήν Ἀμερικήν ἕως τήν Αφρική, δια μέσου τῆς Εὐρώπης καί τῆς Ἀσίας, αἱ ήπειροι εὑρίσκονται ἀντιμέτωποι μέ φαινόμενα μισαλλοδοξίας, τά οποία όχι μόνον αποδυναμώνουν τήν παγκόσμιο ειρήνη, ἀλλά καί αποτελούν ἰσαρίθμους ἀρνήσεις τῆς ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Ρατσιστικοί φόνοι, γενοκτονία, εθνοκάθαρσης, αντισημιτισμός, καταστροφές χώρων λατρείας κ.λπ. αποτελούν πράξεις βαρβαρότητας, αἱ ὁποῖαι πρέπει νά καταγγελθούν ρητώς και απεριφράστως, ἰδιαιτέρως ὅταν διαπράττωνται ὑπό τό πρόσχημα τῆς θρησκείας.
»Τό Οικουμενικό Πατριαρχείον ανησυχεί ἰδιαιτέρως μέ την κατάστασιν εἰς τήν Μέσης Ανατολή, εἰς τήν Νιγηρίαν καί εἰς τό Σουδάν. Αἱ μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων συγκρούσεις εἰς τάς ἐν λόγῳ περιοχές πρέπει νά ξεπερασθούν μέ την ἐνίσχυσιν τῆς ἀγάπης προς τον πλησίον, ὡς ἐκφράσεως τοῦ Ειρηνικού δεσμού μεταξύ τῶν ἀνθρώπων».
Πηγή φωτο: του Ν. Μαγγίνα